عارف هواللهی
عارف هواللهی
عرفایی که بجز خداوند حافظی ندارند در پاکی وزلال وجودی همیشه همچون خداوند می درخشند
We can check your plugins and stuff

وضعیت آب و هوا


درباره سيد عمادالدين نسيمي بيشتر بدانيم عمادالدين نسيمي: در سال 789 ه.ش سپاهيان تيمور لنگ پس از تسخير اصفهان براي سركوبي شورش مخالفانشان در حدود هفتاد هزار نفر از مردم را سر بريدند و از سر آن ها مناره اي به شكل منار هي مسجد ساختند و همه را بر طشت خون افشاندند. از آن پس زوال اقتصادي شديدي سراسر ايران را فراگرفت و بدين سبب گروهي از روشنفكران و ميهن پرستان مبارزه ي فكري و فرهنگي بزرگي را عليه حكومت فئودال و مغول تيموريان شروع كردند كه با گسترش آن پيشه وران و صنعتگران شهري با تشكيل سنديكا، سازماني سري به نام حروفيه به وجود آوردند. حروفيه نهضتي انقلابي بود و هدف آن مانند تمام مبارزان و قهرمانان ملي ايران مانند بابك خرم دين مازيار ابن مقفع سندباد و ... اين بود كه مردم را در برابر ستمگران و غارتگران بيگانه كه اكنون با روش نوين مردم را به استثمار مي كشاندند برخاسته و مردم را آگاه نمايند. سيد عمادالدين نسيمي، متخلص به نسيمي از سادات شيراز بوده كه در زمان سلسله ي تيموري مي زيست؛ سيد نسيمي روشنفكر _ شاعر و فيلسوف بود و اصول طريقت را از سيد فضل الله نعيمي فرا گرفت. نسيمي شاعري دلير و بي باك بود كه در جواني با حكام ستمگر مبارزه مي كرد و از حقوق ستم ديدگان دفاع مي كرد و از حقوق دهگانان و ستم ديدگان دفاع مي كرد. با فراهم كردن محافل ادبي به روشنگري مردم مي پرداخت و در قيام هاي بر ضد قدرت طلبان رهبري را به عهده داشت. در اشعار نسيمي اسرار كائنات و طبيعت از راه درك انسان به تفسير كشيده شده است. او در اشعارش متذكر مي شود هر كس بتواند خود را بشناسد خواهد توانست به مقام خدايي برسد (همان جمله ي خود را بشناس سقراط) كه اين همان حرف اصلي فردريش ويلهلم نيچه در انديشه ي مرد برتر مي باشد يا به عبارتي استعن بنفسك الذي لا اله الّا هو. اگر مردان راهت را حجاب از پيش برخيزد هزار، [اني] انا اله گو، ز هر سو بيش برخيزد نسيمي معتقد است آن كه حقيقت را نمي داند نادان است اما آن كه حقيقتي را مي داند انكار مي كند تبه كار است. تاريك انديشي و جهل و خرافات مانع رشد و تكامل انسان واقعي است. در اشعار وي تنها عقل و دانش است كه شناخت واقعيت را ممكن مي سازد. از ديدگاه فلسفي هسته ي مركزي عقايد حروفيه و اشعار نسيمي، با شناخت نيروهاي ناخودآگاه در درون انسان است كه زندگي و تفكر كساني به چرخش در مي آيد. اشعار نسيمي ادامه ي راستين انسان خدايي، حسين حلاج بود و به واسطه ي اشعار پر مغز فضل الله نعيمي و نسيمي بود كه مبارزه ي نهضت حروفيه با ايلخانان مغول به طور سري در تمام ايران از خراسان و آذربايجان و حتي در تركيه كشانده شد. در سال 804 ه.ش به دستور تيمور لنگ تمام رهبران حروفيه و از جمله سيد نسيمي را دستگير كردند و پس از شكنجه هاي فراوان به شهادت رساندند. به روايتي نسيمي را در شيراز به دار آويختند و در زرقان به خاك سپردند. كي توان شدن از سر انا الحق واقف هر كه او را غم آن است كه بر دار كنند بر خلاف عقيده ي برخي اقوام ترك بايد ذكر شود كه سيد نسيمي ترك نبوده چون اشعار خود را به زبان شيرين فارسي نوشته است. منابع و مقاله هاي موجود در سيد نسيمي از 34 كتاب و مجله ذكر شده است (توسط دكتر معيني معلم دبستان قاآني زرقان) كه تعدادي از اين منابع را در اينجا معرفي مي كنيم: مجمع الفصحاءِ رضا قلي خان هدايت چاپ 1339 تهران ريحانه الادب ميرزا محمدعلي مدرس چاپ 1325 تهران رضا روشن محمد مظفر چاپ بهوپال 1297 قمري رياضي الشعراءِ علي نقي خان داغستاني نسخه ي خطي دانشگاه لاهور ديوان نسيمي از پروفسور حميد محمدزاده چاپ باكو رباعيات عمادلادين نسيمي جهانگير قهرمان چاپ 1362 فارسنامه ي ناصري ميرزا حسن حسيني فسايي 1367. نویسنده و گردآورنده : آقای قاسم حمزوی دوشنبه 27 دی 1389 - 22:03:44 | نظرات :0 ارسال به یک دوست نسخه مناسب برای چاپ

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ شنبه 13 آبان 1391برچسب:, توسط علی روشندل